Gravellen voor gevordeden met de Breezer Doppler Team+

Breezer Bikes komt uit Amerika en is het eerste Mountainbike merk ter wereld. En nog steeds maakt Joe Breeze Mountanbikes en gravel fietsen. Het doel? Fietsen maken met een lichte en levendige rijkwaliteit die ieder avontuur dat je start een lach op jouw gezicht tovert. Een Amerikaanse stalen gravel fiets. Je hebt er zoveel, maar we kennen er zo weinig. Daarom test ik voor langere tijd de Breezer Doppler Team+, een uitstekende allrounder voor op gravel of op de weg. Getest op beiden en in wat zwaardere condities. Een uitgebreide review over een stalen fiets waarvan meerdere mensen onderweg hebben geroepen “Wat een mooie fiets zeg”! En dat is ie ook!

Technische informatie
Vanuit Advanced Sports uit Duitsland komt er een flink pakket binnen. Het is de Breezer Doppler Team+. Wat meteen opvalt zijn de enorme banden! Het zit eigenlijk tussen de banden van een Fatbike en Mountanbike in. De maat? 650b. Van het merk WTB zitten er wielen op met een fijne schijfrem. Het voorwiel heeft een dynamo die de verlichting verzorgd. Deze is geruisloos en bovendien zorgt deze niet voor een extra zware trapfrequentie. De banden zijn ook van WTB. De Horizon TCS Tubeless ready zijn liefst 47 millimeter breed. De vouwbanden hebben geen enorm profiel. Dus het echt in de modder rijden is wat lastiger. Later daarover wat meer. Het stalen frame is afgemonteerd met een Shimano 105 groepset, 1 speed shifters met een cassette van 11-34T.

Door het dubbele bladen op de Crank, die overigens niet van Shimano is maar van Praxis, heb je 20 versnellingen. Met een fijne ketting van KMC is de drive train compleet. De hydrolische schijfremmen zorgen ervoor dat je snel kunt remmen. Het stuurlint is van Brooks wat een fijne retro look geeft. De kleur is beige, officiële benaming is Stawdust Tan. Een schitterende fiets met een afmontage van hoge kwaliteit. De prachtig geïntegreerde verlichting is niet alleen heel goed weg gewerkt maar ook nog eens erg handig. Je bent altijd zichtbaar en door de dynamo aangedreven kost het dus geen batterijen. Ook nog eens duurzaam dus! De geïntegreerde spatborden zorgen ervoor dat je niet vies word. En natuurlijk blijft de fiets ook schoner. Je hebt meerdere punten op de fiets waar je bidonhouders kunt aansluiten. Ook is daar de bevestiging mogelijk van verschillende tassen voor jouw bikepacking avontuur.

Testen op verschillende ondergronden
Als echte allrounder moet ik hem natuurlijk op meerdere vlakken testen. Als eerste ga ik hem testen tijdens een ritje op de weg. Een ritje van een kilometer of veertig is mijn eerste ritje met deze fiets. Wat direct opvalt is dat de fiets snel en gemakkelijk schakelt. Al snel heb ik de juiste versnelling gevonden en fiets ik op een tempo die ik met de racefiets ook haal. Voordeel van de ietwat gladdere banden natuurlijk. In de bochten ga ik lekker scherp en ook het remmen voelt stabiel en sterk aan. Met gemiddelde snelheden van 28 kilometer per uur zit ik net iets onder mijn normale gemiddelde. Maar dat maakt niet uit. Het zadel zit heerlijk en op de weg heb ik een zeer comfortabele rit op een fiets met de juist stijfheid.

Tijdens mijn eerste gravelrit viel al gelijk op dat hij wat glibbert over de gladdere stukken. Natte bladeren in de herfst maken de bochten wat lastig. Maar dat is natuurlijk helemaal niet erg, als je maar wel goed oplet. Op de gravelpaden kan ik duidelijk zijn. Droge paden en de Breezer Doppler Team+ doet het fantastisch. Hij is stijf en heeft een goede grip op de meeste plekken. Stukjes gras of door het zand in het bos kan deze alleskunner gemakkelijk aan. En door het spatbord wordt je helemaal niet vies! In de schemering of in het bos ben je goed beschermd met de verlichting. Let er wel op dat het voorlicht niet recht omhoog schijnt. Dan verblind je namelijk tegenliggers. Met de fijne brede wielen heb je veel grip. Behalve als er sneeuw ligt of als je door de modder fietst.

We fietsten namelijk in Zuid Limburg nadat het had gesneeuwd. Het was wat gladjes in het bos maar deze graveltocht van 70 kilometer veranderde ons leven wel. Met een paar jaar minder zeg maar. Dus een tip: ga niet door de modder baggeren met de Breezer Doppler Team+. Daar is hij niet voor gemaakt. Het was wel spannend, een afdaling door de modder vol gas naar beneden, maar de banden kunnen dat simpelweg niet aan. Dus wanneer je op wat ruigere ondergrond fietst dien je er wel andere banden op te zeten. Let dan even op in verband met de spatborden. We hebben wel wat mooie plaatjes geschoten tijdens de toch, dat dan weer wel.

Conclusie
De Breezer Doppler Team+ is een echte allrounder. Mochten de weersomstandigheden heel slecht zijn en je echt door de modder moet, raad ik andere banden aan. De stijfheid van de fiets is echt fantastisch en je kunt hem ook perfect gebruiken voor woonwerk verkeer. Bagagedragers of tassen zijn gemakkelijk aan te brengen. En je haalt gemakkelijk hoge snelheden door de Shimano 105 groepset. De Doppler Team+ is te verkrijgen in de maten 49, 52, 54, 56, 58 of 60. De fiets is te verkrijgen vanaf €1949 volgens de Breezer website. Hij is het geld zeker waard. Door het prachtige stalen frame en de onderhoudsarme onderdelen gaat deze fiets heel lang mee! Mits je hem goed onderhoud natuurlijk! Kijk voor meer informatie over deze fiets op: https://www.breezerbikes.com/eu/bikes/adventure/doppler/doppler-team-plus.

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Karel Boonen schreef:

    Beste Thijs

    De Breezer Doppler is een fiets die mij ook al een tijde intrigeert. Ik kan alleen moeilijk inschatten welke framemaat te kiezen. Kan je laten weten welke framemaat je voor de test gebruikt hebt? En – als je dat niet te indringend vindt – kan je laten weten hoe groot je zelf bent?

    Alvast bedankt!
    Karel

    • Thijs Peters schreef:

      Dag Karel,

      Bedankt voor je reactie. Ik ben 1.80 en had framemaat 54. Ik heb een jaar erg genoten van de fiets.

      Laat maar weten als je nog meer vragen hebt.

      Groet,
      Thijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *